Go to Top

El reglatge dels fars

 

Viatjar de nit és més còmode que viatjar al capvespre. Hi ha menys trànsit i el sol ponent no enlluerna. Però el conductor ha d’estar descansat i no ha d’haver pres begudes alcohòliques… res!!!

Per conduir un automòbil cal estar atent i tranquil. Un bon xofer sempre està relaxat i subjecta el volant amb suavitat. Però el seu subconscient està atent, i només cal que vegi una ombra de reüll o s’adoni del rebot estrany d’una roda, perquè totes les seves habilitats es posin en marxa per tal de controlar la situació.

Si ha begut una mica o ha pres drogues, potser aconsegueix conduir sense que el cotxe se surti de la carretera, però serà fàcil víctima de circumstàncies adverses i, el pitjor, amb la seva incapacitat per reaccionar adequadament, fer mal als altres.

Per conduir de nit és important poder veure-ho tot amb la màxima claredat. Quan netegis el parabrisa de mosques o fang, recorda també netejar els fars, els intermitents i les llums de posició.

 

Anunci de la Prefectura Central de Tràfic


Anunci de la Jefatura Central de Tráfico

 

Ara a les carreteres ja no hi ha carros sense il·luminar, però poden haver-hi cotxes espatllats sense senyalar, gent badant que creua sense mirar, o ciclistes sense llums.

Mai circulis de nit amb una bicicleta sense llums!!! Si no tens llums a la bicicleta, posa darrera teu una llanterna encesa, o baixa de la bici i camina.

Si has de caminar per una carretera, fes-ho sempre per l’esquerra perquè vegis els cotxes que et vinguin de cara i puguis saltar a la cuneta si se t’acosta massa un conductor despistat. Millor que portis una armilla reflectant i una llanterna a la mà.

Recorda, de nit és molt difícil per a un conductor adonar-se d’un ciclista o un vianant imprudent que es creui sense mirar.

Els fars del cotxe han d’estar ben regulats. Si il·lumines una paret amb les llums curtes, veuràs que la part de dalt queda fosca. Les bombetes i els fars tallen el feix de llum d’aquesta manera, perquè s’il·lumini només la carretera i no s’enlluernin els conductors dels vehicles que vénen de cara.

Molts cotxes porten els fars orientats massa baixos, i il·luminen solament el terra. Greu perill, ja que el conductor no pot veure gairebé res d’allò que succeeix davant seu.

Altres cotxes porten els fars il·luminant cap al cel perquè han carregat excessivament el maleter o per badada del conductor. Pot provocar un greu accident si enlluerna els conductors dels vehicles amb què es creua.

 

Anunci de la Prefectura Central de Tràfic


Anunci de la Jefatura Central de Tráfico

 

Un cotxe no pot mai circular a la nit amb els fars mal regulats. Si poses el cotxe davant d’una paret, els dos fars han d’il·luminar a la mateixa altura, una mica per sota de l’horitzontal. Si mesures l’altura del centre dels fars, l’altura il·luminada a la paret ha de quedar una mica per sota, molt poc.

Si t’adones que els fars d’un cotxe estan mal regulats, digues-li al conductor que ho arregli abans de seguir viatjant.

Molts cotxes tenen un sistema automàtic per corregir la inclinació dels fars quan el cotxe està molt carregat o molt descarregat. Aleshores, s’han d’ajustar fins que els fars il·luminin bé.

Si el desajust és més greu, llavors cal aixecar el capó del cotxe i corregir l’orientació dels fars amb el seu cargol de regulació. I abans de viatjar de nou de nit, portar el cotxe al taller.

Circular amb bombetes foses pot provocar un desastre fatal. Altres conductors poden pensar que el teu cotxe és una moto i envestir-te.

Tots els cotxes haurien de portar sempre bombetes de recanvi, i quan una es fongui, parar a canviar-la.