Quan un vehicle acaba la seva vida útil, o és declarat sinistre total en un accident, es transporta al centre de reciclatge, mal anomenat cementiri d’automòbils.
Si el vehicle està en bon estat, es guarda per utilitzar les seves parts com a peces de recanvi.
Si està malmès, experts mecànics el desballestaran, buidant-lo de gasolina i olis, i recuperant les peces que encara puguin ser útils per arreglar altres vehicles del mateix model. Les parts no útils es destinen al reciclatge.
Fins fa molt poc, es desmuntaven les parts de metalls valuosos, com els cables de coure i els elements d’alumini, les carrosseries es premsaven per disminuir el seu volum i poder-los transportar fins a una mini acereria elèctrica per ser fosos.
Òbviament, en fondre les parts de ferro es cremaven les peces de plàstic i les tapisseries. Per aquesta raó, avui els automòbils són fragmentats en petites peces.
En aquest vídeo, pots observar una premsa d’automòbils. Un cop reduït l’automòbil a un prisma d’acer, una cisalla el talla a trossos petits.
En aquest vídeo, pots veure uns vehicles trinxats per una màquina de fragmentar. Pots observar que la seva boca acaba devorant el motor sencer i convertint-lo en encenalls.
Després d’aquest tractament, se separen les parts dels diferents metalls, la goma i els plàstics.
En dissenyar els nous models, els fabricants ja tenen en compte la manera de desballestar-los, per tal de què les grans peces de plàstic es puguin desmuntar fàcilment i aprofitar-les per fondre’n de noves. D’aquesta manera, quan es reciclin els automòbils moderns, s’aconseguiran grans percentatges de recuperació.